Fortsätt till huvudinnehåll

Klick

Nu funderar jag på varifrån all min lust kom förut. Jag tror att det är den jag ser i alla förbipasserande unga poetiska kvinnor i snygga nonchalanta kläder, nu 20- tals  kvinnopojksartade med tighta blusar och byxor med hög midja, kläder i svala pasteller. Jag hade också såna en gång, på åttiotalet. Minns ett foto, jag sitter på en stol med högmidjade beiga byxor, i midjan ett smalt brunt läderskärp, på överkroppen en murarskkjorta i äggskal, håret i en taggig page. Jag drömde stort om livet då, jag tittar in i kameran med det mjuka ansiktet förväntansfullt, blygt. Min avund nu handlar väl om sorgen för det som aldrig blev: livet, typ som det i filmen om Anais Nin och Henry Miller. Jag var inte realistisk. Men jag minns också dåligt. För jag har levt det, det livet, i många scener, och från andra filmer med för den delen, gästspelat i vartenda en av dem närapå.

Minnet. Den där bilden. Ett fångat ögonblick. Jag minns hur jag såg på den stolsittandes mig bara ett par år efter fototillfället, då undrade jag bara hur jag kunde ta på mig såna brallor! jag tyckte jag såg tjock ut, 57 kilo eller nåt sånt. Nu tycker jag förstås att jag var förtjusande.
Kanske var jag som dom där chica självsäkra unga kvinnorna som jag nu ser på med blandad värme och förvisso också det där stinget av avund?

Ett ögonblick, och allt förändras. Fotot minns. Tiden håller andan. Men min blick som ser ser olika för var gång.
Minnet. Det måste fyllas av kärlek, kärlek för det som gick, för det som blev, det som är. Barmhärtigheten.

Jag tittar på en ung flickas bilddagbok. Hon posar som alla posar nuförtiden. Drömde om att bli modell. Nu mördad. Hur kommer minnen formuleras utifrån det? och alla som inte fotar sig alls därför att självföraktet är för stort? vad minns dom?
 "Alla tycker det är obehagligt att bli fotograferade", sa Annie Liebowitz och levererade ett frågande skratt till Kristofer Kobra  Lundström innan hon fortsatte: "och dom få som eventuellt tycker om det är lite läskiga va?"

I mina fotoalbum tycker jag mest om ledtrådarna. En närbild på en detalj, en dörröppnare in till en känsla, som känslan jag hade när jag sov i det där varma hotellrummet utmed den trafikerade Via Cavour och jag mitt i natten blev tvungen att öppna fönstret, trots trafikbruset,  för att jag trodde att jag skulle dö och jag stod där och tittade ner på den skitiga gatan där det fortfarande rörde sig lite folk hit och dit och det kändes fortfarande som 35 grader varmt så jag tog en random bild med fönsterkarmen som ram och det är fult, men  för mig, min känsla, perfekt. Bilderna min mamma tog när hon kom till BB timmen efter det att jag fött min enfödda är hemska, jag hatar att se dom. Dem korrelerar inte alls med mina minnen.

Under sängen har jag två lådor fotografier.På två år har jag inte haft dem framme. Nu ska jag flytta och drar dem med mig. Ställer jag dem under sängen, eller i källarförrådet den här gången?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En kärlekshistoria

Chockerande lycklig! Min man har fått sitt uppehållstillstånd. Helt frankt ... bara så där. Och jag överraskas av med vilken känsla jag mottar beskedet. Som om huvudsvålen exploderar av all tacksamhet och kärlek som vill in och ut, samtidigt. Älskade Migrationsverk, så juste! Kära Byråkrater; så underbara! MYNDIGHETSUTÖVNING! I love it! Och vi har inte ens lagt en krona i muta. Inte slickat ett arschel. Bara blivit trevligt och vänligt bemötta. Ärligt talat! Den här dan: Människors välvilja, människors omtanke, människors kärlek. Jag satt på bussen i telefonkö, var god dröj 12 minuer. När de plötsligt svarade och jag frågade efter numret till vår handläggare petade jag tjejen framför mig i ryggen och sa ursäkta kan jag låna en penna. Hon letade och letade men tog tillslut sin mobil och skrev upp siffrorna som jag repeterade. Sen ringde jag, för att säga att jag skulle resa och vill de ha kompletteringar till ansökan finns jag tillgänglig 2 veckor framöver. Jag hann inte ens f...

Raggsockor vs Silkesstay-ups

Plötsligt ler den där Elin Kling när hon dansar. Bjuder insidan utåt och är så äckligt härlig och supercharmig som man inte trodde att hon var när man först såg  poserna och maneren i det första Lets Dance programmet där hon förde sig som vore hon en representant för, en avatar rentav från en bloggtoppande modesajt i en av de största kvällstidningarna.  Där försökte hon förvirrat spela ut hela registret som hör till stigmat att tillhöra mediaeliten, de som gör det, levererar, kammar hem, hon spelade på en attityd som lämnade så mycket att önska mellan det som syntes och det man ville komma åt av genuin människa där bakom.  Är det bara den lilla fläck av sig själv som man kan presentera  i de sammanhang där hon oftast rör sig? Det verkade inte bättre. Efter juryns kritik har hon öppnat upp. Att sappa över till ettan och i Skavlan se hur Sapphire som skrivit boken Push vilken filmen Precious baserats på gör den här kontrasternas insikt ännu starkare. Antagligen är...