Fortsätt till huvudinnehåll

Hjälp mig nu, Susan & Simone!

Nu vill jag läsa Simone Weil och Susan Sonntag, för deras stilla och vassa ständigt borrande, längre ner borrande, stilla och därför fokuserade tanke. Jag dör i all den här korsreferensen som vår tid har blivit av  länkar till den som länkar till det inlägget och den texten och som säger en sak på en mening. Naturligtvis, man kan få ta del av en hjärnas nät. Hur det bygger och associerar, som att sitta bredvid på Divanen. Men om det ändå vore så; intressant! som att man satt på Divanen, nej, detta är mer som att lyssna på en kör som ropar fram samma saker, snabbast, först ÄR förstås bäst, och saven av personligt, innerligt helst privat finns inte där, sätts som ideal att inte finnas där, och en Freud bredvid kunde förklara den frånvaron med fenomen som överföring och motöverföring om han ville men jag vill inte:
Jag kunde i stället skriva:

Simone Weil menar att ingen kan uteslutas från sanningens rike om hon begär sanningen tillräckligt mycket och vänder sin fulla uppmärksamhet mot den.


Och med det kunde det se ut som om jag vet nåt om Weil. Men jag vet inget. Jag har bara sett hennes foto, hennes namn, referenserna till henne. Och: blivit nyfiken. 
Susan Sonntags Om Fotografi har jag läst, och vad minns jag: jag vet inte: nu på raken minns jag bara en artikel som Bodil Malmsten länkade till för något år sen om hur sonen sett Sonntag kämpa emot Döden, förvägrat den på alla sätt, trots att hon  mycket säkert var på väg in i den. Nu kunde jag ju hämta den eminenta boken, Om Fotografi. För jag har läst den. Och bläddra till mig lite kunskap. Lite minnen. 
För!(jag ler åt min motsägelsefullhet) utan referenser, utan påminnelser, utan Google kan jag nästan inte komma på nåt hon skrivit om där. 
Det är artiklar vet jag, om bilder i vår tid, om fiktion om verkligt. Om, nä ... det är tyst. En artikel börjar på Om ... som så många artiklar. 


Just därför vill jag läsa, i all stillhet läsa, titta ut på världen, och tänka på den, hur den reproduceras, replikeras. För nu går det fort, och det kan man inte beklaga, men man får nog rycka tag i en påle, så som några gjorde som överlevde Tsunamin. Och hålla sig där. För annars tror jag inte att jag kommer må så särskilt bra. Och det här är ju mitt liv, så om jag måste ställa mig utanför, som så många andra åldrande har fått göra, lämna fältet fritt, odla sin trädgård så gör jag det, eller står kvar förresten [SOM OM DU NÅNSIN KOM I VÄG?!?].


Och varför jag väljer de här två damerna just nu är för att deras intryck på mig är outsägligt starkt, som om en dämon av skärpa, av nåt högstående omsluter deras persona (tänk Virginia Wolf). Som om dom kan hjälpa min hjärna upp på spåret där jag vet att jag varit ... ett spår jag tyckte mycket om. Självsanering; DETOX helt enkelt.    




Jalla Jalla! 





Kommentarer

  1. Allt detta när man kan se MELODIFESTIVALEN?

    Herregudjagtrorjagskrattarpåmig.

    Alltså inte åt Susan och Simone... Förlåt men vilken kväll. Gud.

    SvaraRadera
  2. MELODIFESTIVALEN! Var det verkligen så bra låtar i startfältet? Om jag skulle ha kollat vore det för att se Dolph! ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En kärlekshistoria

Chockerande lycklig! Min man har fått sitt uppehållstillstånd. Helt frankt ... bara så där. Och jag överraskas av med vilken känsla jag mottar beskedet. Som om huvudsvålen exploderar av all tacksamhet och kärlek som vill in och ut, samtidigt. Älskade Migrationsverk, så juste! Kära Byråkrater; så underbara! MYNDIGHETSUTÖVNING! I love it! Och vi har inte ens lagt en krona i muta. Inte slickat ett arschel. Bara blivit trevligt och vänligt bemötta. Ärligt talat! Den här dan: Människors välvilja, människors omtanke, människors kärlek. Jag satt på bussen i telefonkö, var god dröj 12 minuer. När de plötsligt svarade och jag frågade efter numret till vår handläggare petade jag tjejen framför mig i ryggen och sa ursäkta kan jag låna en penna. Hon letade och letade men tog tillslut sin mobil och skrev upp siffrorna som jag repeterade. Sen ringde jag, för att säga att jag skulle resa och vill de ha kompletteringar till ansökan finns jag tillgänglig 2 veckor framöver. Jag hann inte ens f...

Raggsockor vs Silkesstay-ups

Plötsligt ler den där Elin Kling när hon dansar. Bjuder insidan utåt och är så äckligt härlig och supercharmig som man inte trodde att hon var när man först såg  poserna och maneren i det första Lets Dance programmet där hon förde sig som vore hon en representant för, en avatar rentav från en bloggtoppande modesajt i en av de största kvällstidningarna.  Där försökte hon förvirrat spela ut hela registret som hör till stigmat att tillhöra mediaeliten, de som gör det, levererar, kammar hem, hon spelade på en attityd som lämnade så mycket att önska mellan det som syntes och det man ville komma åt av genuin människa där bakom.  Är det bara den lilla fläck av sig själv som man kan presentera  i de sammanhang där hon oftast rör sig? Det verkade inte bättre. Efter juryns kritik har hon öppnat upp. Att sappa över till ettan och i Skavlan se hur Sapphire som skrivit boken Push vilken filmen Precious baserats på gör den här kontrasternas insikt ännu starkare. Antagligen är...