Fortsätt till huvudinnehåll

Manskliga rattigheter

Nu tycker jag att Eurocentreringen och skulden och prinsessans oskuld verkat tillrackligt. Nu tycker jag att Afrikanska lander sjalva ska borja resa sig ur sina offerroller och se vad fan de kan bidra med for att bista sitt folk med manskliga rattigheter. Att aka i en fullproppad buss som sillar kan nar den bromsar ge folk skador for livet, nar man tar jord under en soptipp och lagger pa sitt land foljer med den giftigt avfall, nar man slanger overkonsumerad mjukplast i naturen skadar det pa sikt inte bara miljon men det etiska i att vara manniska pa en plats som ser fordjavlig ut, nar man tar over gamla bilar, bussar, lastbilar som spyr ut skit i sina avgaser i de timslanga koer ett alltfor oigenomtankt for snalt vagnat skapar varje dag, varje timma, och i detta gasmoln dar unga pojkar jobbar med direktforsaljning, dar  folk sitter i oppna minibussar, dar pojkar star och aker pa stegen baktill pa samma buss som upplockare, avkastare, vad som, och efter en dag i den miljon vill alla som sett annat krakas pa sin huvudvark denna avgasfortjockning gett, dar i den miljon, att vara dar knacker en visionar med utmanande fragor. Va fan ar det, att det inte spelar nan roll att barn springer over dessa hart trafikerade gator helt oskyddade var dag, barn ute i natten med korgar av saker att salja, barn i skitiga overaller och trasiga plastsandaler. Alla som ligger dar i sina sangar utan myggnat fast man vet att malarian ar svar i ar kan klaga hos sin morsa eller syrra som gick och kopte HAIR for pengarna, eller kanske parfym, eller ett par tajta jeans.Fafangan dodar verkligen.

Nu tycker jag att myndigheterna kan anamma folkbildning i de statliga kanalerna vad galler vitaminer, det AR t.ex. INTE bra frukost med baguett och chokladsmor aven om den senare lanseras som vitalt bra eftersom den har tillsatta vitaminer, ellerAfrica Cola, som alla vill dricka, overallt, och itutad som nan sorts garant for att man lever gott liv om man dricker lask, for det kan man lagga sina sista pengar pa, om de nu inte gick till nan skonhetsprodukt.

Nu tycker jag att man kan revolutionera kvinnokampen har. Nu tycker jag att de stackarna som star i grytorna var dag kan befrias. Och da, ja visst, lanseras puder potatismos, i hop med same old valling och pidermjolk fran holland, trots att potatis ingar i de flesta grytor, inte som huvudratt som hos oss, men som gronsak. Holland in your dreams, allt ar hollandskt.

Pa farjan till Gambia tankte jag att fan motorn har stannat, for grabben i maskinrummet kom upp och sag vild ut, sen gick han ner igen och forsokte starta upp den, skit samma, tankte jag, det finns ingen raddning, det finns ingen raddningstjanst, jag sag tva brandslackare uinder en trapp, bada indikerade for lag niva pa ulvret eller kolsyran vad det var, toaletterna var stangda, for sjomannens egen skull, och folk pissade pa golvet dar vi stog, manga stod dar, och manga trangdes nar vi skulle av och pa, for mycket folk, for mycket av allt. Varfor foder man femtioelva barn, kan man undra nar man ser det med mina ogon, men med all ratt.

I en familj dar jag nyss var trampade man ner husets tva enda bocker i sanden och smutsen, bladen flog omkring getter och honor, tva skrifter, en om managment och en om energiforsorjning, tror de kanske hittat dem nanstans, barnen slet sonder, trampade pa dem i sanden och foraldrarna lat det ske, sa kan det va i den oralt burna kulturen utan visioner. Klassklyftorna lar besta, och det skiter nog den korrupta regeringen i. Jag baxnar, HUR ska man gora for att komma upp till en niva dar ett demokratiskt system kan fungera. Finns inga fragetecken har pa tangentbordet. Aven om fragorna just nu ar fler an svaren.

Jag har tva veckors strandliv framfor mig, och jag ser fram emot det, maste borja med kurslitteratur nu eftersom all annan litteratur ar konsumerad. Antligen avslutat Mot Fyren. Och i den lever de om mer radikalt i konsmaktsordningen an vad de gor har dar jag ar, har dar jag ar grater jag en skvatt varje dag for att jag blir sa fornarmad, sarad och indignerat stott av att vara sa asidosatt, totalt ignorerad, totalt forpassad som husdjur eller mobel. Det gar inte att forsta hur det sarar for en som inte vet skillnaden. Jag som aldrig grat, nu har jag nat att bita i.
 

Kommentarer

  1. Puss. Och kram. Söte du.

    Det är svårt att läsa men jag tror jag fattat.
    Kan vi ta det när du kommer hem och när jag har mer än 3 minuter på mig att svara?

    Åter till verkligheten. Den svenska.

    Många kramar!

    SvaraRadera
  2. Lite som wettex...

    Dålig fantasi, bokstäver som inte fyller de vanda utrymmena och perspektiv som inte är de vanliga.

    Varför är jag så stel? Varför vill inte ögats impulser förvandlas till de rätta sammanhangen?

    Asdålig bortförklaring, jag vet. Men köp den...snälla:)

    1000 kramar

    SvaraRadera
  3. Babysar! Det ar nog lite flummigt att behova osa ur sig, automatiskskrift kan man nog saga, teurapeutisk sadan ... och utan bokstaver annu mer obskyrt lyriskt. Kram kram

    SvaraRadera
  4. Gillar att du öser ur dig. Du måste översköljas av nya, starka intryck som inte går att ignorera, att skuffa undan, eftersom det är så annorlunda där du är mot här. Så klart att frågorna väcks och dom lär nog fortsätta uppta din tid ett bra tag framöver, kan jag tänka mig.

    Jag hoppas att du ska gråta lite mindre, även om det nog inte är farligt att gråta. Ibland är det nog farligare att låta bli. Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

INTER- NATIONELL

Nu kan vi bara vänta ut det. Resultatet. Sd- som kampanjat i motregn av tomater, hur ska det gå för dem? Och hur ska det rapporteras från deras valvaka? Heilandes? Hörde ett program om Islands ekonomiska härdsmälta, några röster sa: vi börjar om, reflekterar över vad livet är, går inåt. Men, inte behöver vi en härdsmälta för det, för att veta att vi inte alls måste ha mer mer mer, shoppa mer mer mer. Al Gore dansade en sommar. Nu dansar industrin uppåt i gen. Och, ja det är ju nödvändigt, för att få fart på världsekonomin. Vi sa väl också att nu ersätts skitsystemet, det genomruttna kapitalistiska blindstyret med ett mänskligare mer holistiskt. Det var 2008. KRISÅRET, oktober 2008. Nu rullar det igen, Vovlo nyanställer. Och visst är det skönt. Folk får jobb. Får mat, får allt dom vill ha. FETARE plånbok. Björk talade på bruten engelska. Reikyavik var för litet för henne, för litet för att sälja musik, sälja artisterui, för litet för att utveckla sin egenart. Det dispar