Fortsätt till huvudinnehåll

Karlekens valvilja

Laser bocker. Finurlar med mig sjalv. Tittar pa familjerna i det compound dar vi hyr. De tittar pa mig ocksa. Jag sitter inte i solen pa garden langre, bara nar jag tvattar, handtvatt, A pastar att jag inte kan, och varfor ar jag sadan att jag darfor maste visa det? Gick till shoppen, den som finns i varje gathorn och som saljer lite av allt over disk, man maste alltsa prata, nechne trop blance sa jag och pekade mot tvattmedeln. Jag fick ett pulver och tror det var bra for vitt, mina fingrar fratttes i alla fall, och ovansidan pa vansterhandens mellanfingrar sarade sig efter att ha skrubbat kladerna dar. Far hoppas att det lakt tills nasta gang. Hanger pa taket, och star man dar och tittar ut over hustaken i vart kvarter ser man hur tygstycken fladdrar i vinden overallt. Vi brukar sitta daruppe och se pa solnedgangen; En dag sag jag en ratta springa utmed grannhusets vagg nar jag satt dar och spanade. Nasta dag sprang den precis forbi vara fotter i pur radsla nar vi kom hem pa kvallen. De har tjocka svansar. Oh fy fan, sa jag, jag hatar Rattor. Och nar jag skulle forklara varfor sa jag bara att de var farliga, drog in bakterier, hur mytiskt ar inte det att pasta nat sant? Jag som avfardar med illa dolt forakt alla mojliga typer av magiskt tankande A hanger sig till.
Anda tills jag haromdagen fragade om han trodde nagon utovat svart magi pa mig infor brollopet eftersom jag var sa stangd och obekvam och satans missnojd da. Sakert sa han, och jag var faktiskt allvarlig. For inte ens Freud kan val forklara hur an organisms kanslokropp kan sankas sa totalt i ett kar av obehagsvatten som sipprar in i varenda cell, for att sen dagarna efter vara idel karlek, ljus, tillit och tillforsikt.
Som nu. For tre dagar sen sa jag att jag skulle lata bli att vara missmodig och kritisk, bara foljsam och van, och som det fungerar. Jag kan bli sa totalt blockerad och flykten in i kritikens naste ar rent intuitiv.
Som det odlar karleken med motsatsen. Att slappa taget. Lata saker vara.
Valvilja fods av valvilja.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

INTER- NATIONELL

Nu kan vi bara vänta ut det. Resultatet. Sd- som kampanjat i motregn av tomater, hur ska det gå för dem? Och hur ska det rapporteras från deras valvaka? Heilandes? Hörde ett program om Islands ekonomiska härdsmälta, några röster sa: vi börjar om, reflekterar över vad livet är, går inåt. Men, inte behöver vi en härdsmälta för det, för att veta att vi inte alls måste ha mer mer mer, shoppa mer mer mer. Al Gore dansade en sommar. Nu dansar industrin uppåt i gen. Och, ja det är ju nödvändigt, för att få fart på världsekonomin. Vi sa väl också att nu ersätts skitsystemet, det genomruttna kapitalistiska blindstyret med ett mänskligare mer holistiskt. Det var 2008. KRISÅRET, oktober 2008. Nu rullar det igen, Vovlo nyanställer. Och visst är det skönt. Folk får jobb. Får mat, får allt dom vill ha. FETARE plånbok. Björk talade på bruten engelska. Reikyavik var för litet för henne, för litet för att sälja musik, sälja artisterui, för litet för att utveckla sin egenart. Det dispar