Fortsätt till huvudinnehåll

Sauna

Igår när jag kom in i bastun efter Friskispasset satt en kvinna där på översta britsen - max åtta år yngre än jag - naken, i meditationsställning. Jag som helst hade velat vara ensam där inne drog handduken tätare om kroppen, och satte mig bredvid. Lika bra att acceptera att det är som det är med min självkärlek, tänkte jag och behöll handduken på. Min mediterande vän bredvid uppmanade mig att hälla vatten på aggregatet, jovars sa jag, och slängde en blick på tempen som visade +85, sen öste jag på tre fyra skopor och hostade kväljande i den heta ångan, utan att en gång kasta en enda blick i mitten på min lotusställda bastukompis.
Vi pratade om kylan, om vikten av att träna och där någonstans började hon med sin vinjasja-andning så då höll jag tyst.
När hon gick ut svepte jag förstås över hennes nätta starka kropp med ögonen. Herregud! En del vet inte vilka förutsättningar dom har. Herredjävlar. Så fit, och hälsosam och sval (trots att vi fick upp tempen till 91).

När hon gått kunde jag inleda min spa-ritual. Vanlig dusch- bastubad- dusch med peeling + balsam i hår - lååångt bastubad med svalkande apelsin - dusch - torka i bastun och sen smörja in sig med nån undergörande träolja från Mali och gå ut när den börjar koka. Wow, jag gladde mig! Jag hittar på billiga lösningar på allt! Värmen räckte hela vägen  hem.
A var låg i telefonen, sa att jag måste komma, måste komma very soon, jag skrattade, han sa det var inget att skratta åt. Love. Jag var nybadad.

Kommentarer

  1. Funderar. Hur blir man så fit? Kan det funka m line dance? Antagligen inte...promenader är inte heller da shit i det sammanhanget:)

    Kanske värmen gjorde kärleken uthärdlig på distans?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet itne, hur man blir så fit, jag tror då alldeles att det är gener, gener, gener, och lite tillagd ansträngning, typ linedance, yoga, lindiehop och vad du vill, de där behöver sällan anstränga sigövermycket, livet ÄR orättvist!

    Ja, kärlek är underbar på håll, när den är underbar och tillitsfull. Vet itne vad det är för mörka moln som lägger sig över mitt huvud emellanåt, knäppskalle antagligen, helt utan hopp. Gener, där med antagligen. Men jag kan lugna mig, ibland känns jag ju helt filmjölksartad liksom ... ;) hopp hopp.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

INTER- NATIONELL

Nu kan vi bara vänta ut det. Resultatet. Sd- som kampanjat i motregn av tomater, hur ska det gå för dem? Och hur ska det rapporteras från deras valvaka? Heilandes? Hörde ett program om Islands ekonomiska härdsmälta, några röster sa: vi börjar om, reflekterar över vad livet är, går inåt. Men, inte behöver vi en härdsmälta för det, för att veta att vi inte alls måste ha mer mer mer, shoppa mer mer mer. Al Gore dansade en sommar. Nu dansar industrin uppåt i gen. Och, ja det är ju nödvändigt, för att få fart på världsekonomin. Vi sa väl också att nu ersätts skitsystemet, det genomruttna kapitalistiska blindstyret med ett mänskligare mer holistiskt. Det var 2008. KRISÅRET, oktober 2008. Nu rullar det igen, Vovlo nyanställer. Och visst är det skönt. Folk får jobb. Får mat, får allt dom vill ha. FETARE plånbok. Björk talade på bruten engelska. Reikyavik var för litet för henne, för litet för att sälja musik, sälja artisterui, för litet för att utveckla sin egenart. Det dispar